سهراب خوش طینت

وبلاگ تخصصی گردشگری
آخرین نظرات
پیوندها

نوشهر چالوس (سفری با عزیزان باز نشسته در دیار مازندران) خرداد ۹۲

که مازندران شهر ما یاد باد                              همیشه بر و بومش آباد باد (حکیم فردوسی)

این سفر رو تقدیم به همه پدر‌ها و مادر‌های این سرزمین می‌کنم…عزیزانی که هر کدام دنیایی خاطرات دارند و خاطرات آنها بسیار شنیدنی است

بعد از مدت‌ها قسمت شد تا با دوستانی راهی‌ شمال شویم که اکثرا از قشر باز نشستگان بودند، برای من این قشر از جامعه حس و حال خودشون رو دارند و بسیار گرامی‌ هستند، دنیایی تجربه و خاطرات دارند و اغلب هنوز با شور و نشاط … صدا‌های زیبایشان ، درد دلهایشان به همراه مناظر دیدنی‌ سفر ، همه و همه در قلب‌هایمان برای همیشه جاودانه شدند

(جنگل زیبای سی سنگان) نوشهر

به امید بار دیگر همسفر شدن با شما عزیزانم

(موزه دیدنی بندر نوشهر)

به امید اینکه این خانواده خوبم همونطور که ازشون خواهش کردم لطف کنند و خاطرات این چند روز با هم بودن رو به روی سایت منعکس کنند

(توضیحات کارشناس بندر)

شهرستان ساری بزرگترین شهر از لحاظ وسعت و مرکز مازندران و پرجمعیت ترین شهرستان مازندران می‌باشد.

(بندر زیبای نوشهر)

این استان هم مرز با استان‌های گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین و گیلان می‌باشد قله دماوند مرتفع‌ترین قله ایران در مازندران و در شهرستان آمل قرار دارد.

(بندر زیبای نوشهر)

این استان از لحاظ جاذبه‌های گردشگری وجذب توریست رتبه یک را در ایران دارا است و از جنگل،دشت،کوه و دریا سود بسزایی می‌برد.

(بازار با صفای نوشهر)

مازندران بلندترین (دماوندکوه) و پست ترین( دریای مازندران) نقاط ایران را در خود جای داده است.

(نمک آبرود مجموعه تفریحی بسیار دیدنی)

این استان یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق از لحاظ تراکم جمعیتی و یکی از غنی‌ترین آنها از لحاظ منابع گوناگون زیرزمینی می‌باشد.

(نمک آبرود مجموعه تفریحی بسیار دیدنی)

این استان دارای ۲۰ شهرستان است. مرکز این استان شهرستان ساری می‌باشد،مازندران قدیمیترین مردم را در جهان از نظر یک جا نشینی دارد.روز ۱۴ آبان هم روز مازندران نام گذازی شده است

.مردم مازندران به زبان مازندرانی یا طبری و فارسی سخن می‌گویند. مازندران با جمعیتی بیش از میلیون نفر و حدود ۴/۳ درصد جمعیت کشور از وسعتی معادل ۱/۴۶درصد ایران برخوردار است.

اما قرار گرفتن آن در ساحل جنوبی بزرگترین دریاچه جهان موسوم به دریای مازندران یا کاسپین و همجواری با چهار کشور ساحلی این دریا یعنی ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و آذربایجان از یک سو و قرار گرفتن در شمال کلان شهر تهران (پایتخت ایران) از موقعیت جغرافیایی استراتژیکی برخوردار است.

(نمک آبرود مجموعه تفریحی بسیار دیدنی)

امتیاز حمل و نقل دریایی با کشورهای همسایه از طریق بندر قدیمی نوشهر، و (منطقه ویژه) و مجتمع بندری جدید امیرآباد بهشهر و اسکله نفتی نکا در شرق مازندران، اتصال آن به شبکه سراسری راه آهن کشور، وجود سه فرودگاه (بین المللی) ساری، نوشهر و رامسر، برخورداری از سه جاده شوسه ارتباطی با استان تهران، و اقدام به سرمایه گذاری در طرح در دست ساخت بزرگراه تهران ـ شمال (نوشهر) با امکان دسترسی سریع با فاصله کوتاه ۱۲۰ کیلومتر ارتباط تهران ـ مازندران، عبور خطوط بین المللی فیبر نوری، شبکه ارتباطی بسیار قوی و گسترده‌ای را در مسیر کریدور بین المللی شمال ـ جنوب از هلسینکی (فنلاند)، به بندر لاوان (روسیه) تا ساحل دریای خزر فراهم آورده‌است. و همچنین جاده بین المللی هراز در این استان باعث ترددهای بالایی شده‌است.

هتل زیبای غو نوشهر

مازندران به خاطر جغرافیای گوناگون آن که شامل جلگه ها، علفزارها، بیشه‌ها و جنگلهای هیرکانی با صدها گونه گیاهی منحصر به فرد در جهان است و آب و هواهای گوناگون از سواحل شنی با پست‌ترین نقطه، تا کوهستان‌های ناهموار و پوشیده ازبرف البرز با داشتن یکی از هفت آتشفشان معروف دنیا، کوه دماوند، شناخته شده‌است.

غروب همیشه زیبای ساحل دریای خزر

رشته کوه‌های البرز همچون سدی بلند مازندران را به دو قسمت جلگه‌ای و کوهستانی تقسیم نموده و آن را از قسمت داخلی ایران جدا می‌سازد. قسمتی از البرز غربی و تمام البرز مرکزی و بخشی از البرز شرقی در محدوده این استان قرار دارد و شیب زمین از منطقه کوهستانی به سوی جلگه و دریا کاهش می‌یابد.

(جنگل های ماندگار عباس آباد)

رشته کوه‌های البرز دارای کوه‌های فرعی است که از جنوب به شمال و یا به موازات دریا کشیده شده‌است. از مرتفع‌ترین قلل مازندران می‌توان (بادله کوه) (کوه چنگی) و (کوه سفید) را در شهرستان ساری نام برد. بلندترین قله‌هایی که به موازات دریا کشیده شده عبارتند از (تخت سلیمان) با بیش از ۴۰۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا در جنوب شرقی شهرستان تنکابن و (قله شور) (کلارآباد) و (سیاه سنگ) در شهرستان نوشهر.

(مسیر بسیار دیدنی جاده های چالوس)

دریای مازندران(کاسپین) بزرگ‌ترین دریاچه جهان است. این دریا با وسعتی حدود ۴۳۸۰۰۰ کیلومتر مربع، بزرگترین دریاچه جهان به شمار می‌رود. و در بین کشورهای ایران، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان واقع شده‌است. سطح آب این دریاچه در دوران‌های گذشته بالاتر از سطح دریاهای آزاد بوده‌است.۰۸۷/۰ از آب رودخانه‌های ولگاو اورال در روسیه ۰۷/ ۰ رودخانه‌های سواحلی غربی و ۵/۰ رودخانه سواحلی جنوبی در ایران به این دریا می‌ریزد. حجم آب دریای خزر ۷۹۳۱۹ کیلومتر مکعب است. این دریاچه یکی از میدان‌های گسترده و غنی نفتی جهان است.

(مسیر بسیار دیدنی جاده های چالوس)

کشفیات دانشمندان در غارهای هوتو و کمربند، گواهی بر زندگی انسان‌ها در ۷۵ هزار سال پیش از این بدست آمده‌است، علاوه بر این، باستان‌شناسی در گوهر تپه، که ثابت کرد مازندران بیش از ۶ هزار سال پیشینه تمدن شهری دارد، مازندران را به یکی از مهترین پایگاه‌های باستان‌شناسی در منطقه خاورمیانه و جهان شناسانده‌است و آن در فرهنگ سازی و تمدن شهرنشینی مردم در ایران نقش مهمی را ایفا کرده‌است، در حالی که آمل شهری که آن را دومین شهر کهن ایران می‌خوانند هم در این استان جا دارد و تاریخ آمل جزو تاریخ‌های اول شهری است که در زمان مردم آمارد یا همان آماردیان شکوفا شده‌است. مازندران جزوی از قلمرو پادشاهی ورگانا، و پس از آن یکی از استان‌های مهم پادشاهی طبرستان (که پس از شاه عباس طبرستان ایالتی از ایران و مازندران استانی از این ایالت شد)، بوده‌است. مردم بومی آن تپوری (مازندرانی)وآمارد و گیلک هستند، مازندران اولین پایگاه اسلامی و شیعه دوازده امامی است و خاندان مرعشی و خاندان ناصر الحق اطروش هم در مازندران به پایتخت گری آمل بوده‌اند.بعداز غلبه آریایی‌های مهاجم ومهاجرت بومیان، ساکنان جدید پس از مدتها ظاهر زیرفرمان هخامنشیان قرار گرفتند. درکتیبه بیستون سرزمین مازندران به نام پشتخوارگی ودر اوستا پزشخوارگر آمده است و مازندران قلمرو اشکانیان و آمل مرکز اصلی آن بوده است.

(مسیر بسیار دیدنی جاده های چالوس)

مازندران (طبرستان) تنها ناحیه‌ای از ایران است که در دوره اول فتوحات اعراب (۶۴۹-۶۳۷ میلادی) و حتی در زمان بنی امیه تسخیر نشد و در زمان بنی عباس (۷۶۵ میلادی) ضمیمه شد.اقتصاد مازندران کاملاً به طبیعت پرنعمتش وابسته‌است، که از راه کشاورزی و مواد غذایی با داشتن بالاترین تولید فرآورده‌های غذایی دریایی و جنگلی و صنعتی در میان همه مناطق ایران و کشورهای همسایه از جمله خاویار، در این استان مورد بهره برداری واقع می‌شود، همچنین، صنعت گردشگری، که هر ساله بیش از دوازده میلیون مسافر از مازندران دیدن می‌کنند. غرب مازندران از نظر دریایی و شهر و مرکز مازندران از نظر سرسبز بودن جنگل‌های انبوه دارای اهمیت بوده و در ایران خود را در صدر استان گردشگری جای داده‌است.

چنین گفت کز شهر مازندران یکی خوشنوازم ز رامشگران

اگر در خورم بندگی شاه را گشاید بر تخت او راه را

برفت از بر پرده سالار بار خرامان بیامد بر شهریار

بگفتا که رامشگری بر درست ابا بربط و نغز رامشگرست

بفرمود تا پیش او خواندند بر رود سازانش بنشاندند

به بربط چو بایست بر ساخت رود برآورد مازندرانی سرود

که مازندران شهر ما یاد باد همیشه بر و بومش آباد باد

که در بوستانش همیشه گلست به کوه اندرون لاله و سنبلست

هوا خوشگوار و زمین پرنگار نه گرم و نه سرد و همیشه بهار

نوازنده بلبل به باغ اندرون گرازنده آهو به راغ اندرون

همیشه بیاساید از خفت و خوی همه ساله هرجای رنگست و بوی

گلابست گویی به جویش روان همی شاد گردد ز بویش روان

دی و بهمن و آذر و فرودین همیشه پر از لاله بینی زمین

همه ساله خندان لب جویبار به هر جای باز شکاری به کار

سراسر همه کشور آراسته ز دیبا و دینار وز خواسته

بتان پرستنده با تاج زر همه نامداران به زرین کمر

 نظر در “نوشهر چالوس (سفری با عزیزان باز نشسته در دیار مازندران) خرداد ۹۲”
  1. علیرضا مسلم زاده نوشته است:

    سهراب جان با سلام
    امیدوارم که همیشه در زندگی موفق و پیروز باشی این سفر یکی از بهترین سفرها و خاطرات من بود و همه عزیزان از این سفر رضایت کامل داشتند از خداوند متعال بهترین ها را برایت ارزو میکنم .
    مسلم زاده

    درود

    خدمت خانواده عزیزم عرض ادب دارم ، بسیار خوش حالم کردید که به این کلبه سری زدید و نظرتان را منعکس کردید، امیدوارم از این به بعد بیش از این شاهد دیدگاه‌های شما بزرگوارانم باشم

    براستی دلتنگ شما عزیزانم هستم و امید دوباره همسفر شدن با شما خوبان را دارم

    باز هم تشکر از حضور شما همیشگی‌ ها در سایت خودتان

    سهراب

  2. مینا نوشته است:

    سلام سهراب عزیزو سلام به همه همسفران این کلبه

    در تک تک عکس هامیتوان اون صمیمیت و دوستیهایی را که گفتی حس کرد.
    بسیار زیبا و دوست داشتنی هستند بخصوص حضور مادران و پدران که زیبایی اون را دو چندان کرده
    مثل همیشه عالی و خوب بود.

    تقدیم به مادر وپدران عزیز:(از شاعر خوب محمدعزیز)
    مادرم شبنم گلبرگ حیات

    پدرم عطر گل یاس بقاست

    مادرم وسعت دریای گذشت

    پدرم ساحل زیبای لقاست

    مادرم آئینه حجب و حیا

    پدرم جلوه ایمان و رضاست

    مادرم سنگ صبور دل ما

    پدرم در همه حال کارگشاست

    مادرم شهر امیداست و هنر

    پدرم حاکم پیمان و وفاست

    مادرم باغ خزان دیده دهر

    پدرم برسرما مرغ هماست

    مادرم موی سپید کرده زحزن

    پدرم نقش همه خاطره هاست

    مادرم کوه وقار است و کمال

    پدرم چشمه جوشان عطاست

    درود

    ممنون از ابراز نظرت مینا جان و تشکر بسیار از شعر دل نشینت

    یادتون باشه این کلبه همیشه به وجود شما عزیزانش افتخار می‌کنه

    دلتنگ تک تک شما عزیزانم و از صمیم قلب آرزوی سفر هایی به یاد ماندنی تر با شما عزیزانم را دارم

    شاد باشید و بر قرار

    سهراب

  3. زهره نوشته است:

    سلام آقای خوش طینت

    من پدر و مادرم در خردادماه با شما همسفر بودند. خوشحالم از اینکه با شما همسفر بودند و خوشحالم از اینکه در این مدت کمی که با شما بودند بهترین لحظات را داشتند.
    امیدوارم که باز هم فرصتی پیش بیاید که با شما همسفر شوند. من هر وقت به آنها سر می‌زنم از خاطراتی که با شما داشتند برای من می‌گویند ، از اینکه چقدر به آنها خوش گذشته بود.
    چون به اینترنت دسترسی نداشتند سایت شما را به من معرفی کردند که هم عکس‌ها را دانلود کنم و هم از شما تشکر کنم.
    باز هم ممنونم.

    درود

    خوش آمد میگم حضورت رو در این کلبه زهره جان

    حدسم بر این هست که خانواده گرامیت در تور نوشهر چالوس همسفر بوده‌اند ( حضور ذهن خوبی‌ ندارم !شرمنده) لطف بسیار کرده اند که از خاطره سفر برای شما تعریف کرده اند ، سلام من رو به این عزیزان برسونید و بگید که بسیار دلتنگ شما خانواده خوبم هستم

    امیدوارم که در آینده نزدیک خودت هم به همراه خانواده عزیزت در این سفر‌ها باشی

    به امید حضور بیشتر شما عزیزانم در این کلبه و در سفر‌های آینده

    شاد و بر قرار باشید

    سهراب

  4. زهره نوشته است:

    سلام.
    درسته خانواده من در سفر نوشهر چالوس با شما همراه بودند. ظاهرا در سفر با شما از یک موسیقی گیلگی خوششان آمده بود برای به من پیغام دادند که برای شما ایمیل بفرستم که چطور می‌توانم این آهنگ را تهیه کنم. ممنون می‌شم اگه اون آهنگ را ر اختیار من بگذارید.

    درود

    افتخاری بود همسفری با خانواده خوب شما عزیزانم

    امیدوارم در سفر‌های بعدی شما هم با خانواده تان همسفر ما در تورها شوید

    سلام من رو به عزیزانم برسونید

    شاد و سر بلند باشید

    سهراب